Εντονες ζυμώσεις μεταξύ των επαγγελματικών κλάδων, που πλήττονται από την απελευθέρωση των επαγγελμάτων και των συνδικάτων, που επηρεάζονται από τις περικοπές στο δημόσιο και απειλούνται με εφεδρεία, καταγράφονται όλο και συχνότερα τις τελευταίες ημέρες.
Μετά την αναπάντεχη, κοινή πορεία διαμαρτυρίας των ταξιτζήδων και των σωματείων οργανισμών που καταργούνται, συγχωνεύονται και καλούνται να εφαρμόσουν την εργασιακή εφεδρεία την προηγούμενη εβδομάδα, επόμενος «υποψήφιος» για την εισδοχή στη συμμαχία των ημερών είναι οι ιδιοκτήτες φορτηγών δημοσίας χρήσης, οι οποίοι ενημερώθηκαν τη Δευτέρα από τον υπουργό Υποδομών, κ. Ι. Ραγκούση ότι το άνοιγμα του επαγγέλματός τους επιταχύνεται και ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου 2012.
«Κούρεμα» μεταβατικής περιόδου
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, η μεταβατική περιόδος που είχε νομοθετήσει ο νυν υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κ. Δημ. Ρέππας, θα υποστεί θεαματικό «κούρεμα», καθώς θα λήξει σε τρεις μήνες και, μάλιστα, θα συμπεριληφθεί στο σχέδιο νόμου για τα ταξί. Στόχος του κ. Ραγκούση είναι αφ' ενός το πλήρες άνοιγμα του κλάδου και αφ' ετέρου το οριστικό κλείσιμο της δευτερογενούς αγοράς των αδειών.
Ο κ. Ραγκούσης ενημέρωσε το προεδρείο του Πανελλήνιου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών ότι οι νέες άδειες φορτηγών δημοσίας χρήσης θα δίδονται μόνο από το κράτος, θα είναι αμεταβίβαστες και θα αποκτώνται έναντι χαμηλού παραβόλου. Επίσης, τους εξήγησε ότι θα αρθούν οι περιορισμοί τόσο για τη μετατροπή της κατηγορίας της άδειας όσο και για την αλλαγή της έδρας λειτουργίας.
Οι ιδιοκτήτες των φορτηγών υποστηρίζουν ότι αντιμετωπίζουν ουσιαστικές δυσκολίες για την εσπευσμένη προσαρμογή τους στην απελευθέρωση του επαγγέλματος, αλλά και για τη δημιουργία εταιρειών, καθώς εκκρεμούν οικονομικά ζητήματα, όπως ανοιχτά δάνεια και leasing για τους στόλους των οχημάτων που εμποδίζουν τη μεταβίβαση των φορτηγών ως παγίων στοιχείων στις ΑΕ ή ΕΠΕ που θα δημιουργηθούν.
Προς ενιαίο μέτωπο με τα ταξί
Οι ιδιοκτήτες φορτηγών θα συνεδριάσουν την Τρίτη, προκειμένου να ζυγιάσουν τα νέα δεδομένα και να καθορίσουν τη στάση τους. Ωστόσο, πολλοί είναι εκείνοι στη μεταφορική αγορά που προεξοφλούν ότι θα συγκροτηθεί έντονο «μέτωπο» με τον πλέον «φυσικό» σύμμαχο των φορτηγατζήδων, που δεν είναι άλλος από τους ιδιοκτήτες ταξί. Και αυτό διότι αντιμετωπίζουν κοινά προβλήματα.
Οι ιδιοκτήτες των φορτηγών δημοσίας χρήσης όλων των κατηγοριών, όπως και σύσσωμος ο μεταφορικός κλάδος, έχουν υποστεί οικονομική καθίζηση, καθώς η ύφεση της τάξης του 6% στο ΑΕΠ, μεταφράζεται στις μεταφορές σε πτώση τζίρου τουλάχιστον κατά 15%.
Ολόκληροι στόλοι φορτηγών είναι ακινητοποιημένοι, όσοι οδηγοί έχουν ακόμη δουλειά δουλεύουν με ελάχιστο ή μηδενικό κέρδος και πολλοί αναζητούν τρόπους αύξησης του τζίρου ή μείωσης του κόστους, μέσα από παράνομες μεταφορές ή τη μη καταβολή διοδίων. Οπως εξηγούν και οι ίδιοι, η πίεση από τη βιομηχανία και τη μεταποίηση για πτώση του κόστους, έχει οδηγήσει σε ακραία φαινόμενα την μεταφορική αγορά.
Σε παρόμοια κατάσταση ζουν πλέον και οι οδηγοί ταξί, καθώς στοιβάζονται ώρες επί ωρών στις πιάτσες και δουλειά δεν υπάρχει, αφού οι απανωτές αυξήσεις στα κόμιστρα και η κρίση έχουν αποθαρρύνει τους επιβάτες από την χρήση του ταξί. Σε επίπεδο στρατηγικής οι οδηγοί ταξί δεν θα συνεχίσουν σε αυτή τη φάση τις απεργιακές κινητοποιήσεις, αλλά θα τηρήσουν στάση αναμονής αφ' ενός για να μαζέψουν δυνάμεις και αφ' ετέρου για να προχωρήσουν τις ζυμώσεις με τις άλλες αντιδρώσες κοινωνικές ομάδες. Καθόλου τυχαία δεν είναι και η ανοιχτή γραμμή που διατηρούν πλέον με συνδικαλιστικούς κύκλους των αστικών συγκοινωνιών.
Οι αυτοκινητιστές εκτιμούν ότι η επιστολή των 10 βουλευτών κατά της απελευθέρωσης των ταξί, αλλά και ακόμη και η πολιτικά ουδέτερη τοποθέτηση του κ. Μ. Ανδρουλάκη για το ίδιο ζήτημα προσθέτουν πόντους στο στρατόπεδό τους σε αυτό το πολιτικό «μπρα ντε φερ» με τον κ. Ραγκούση.
Ολα τα επαγγέλματα μαζί
Είναι, πάντως, χαρακτηριστικό του ευρύτερου κλίματος ότι την Τετάρτη, δηλαδή την ημέρα της γενικής απεργίας, στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών προγραμματίζεται να γίνει ειδική εκδήλωση όλων όσοι πλήττονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο από την απελευθέρωση των επαγγελμάτων. Πηγές της αγοράς διαβεβαίωναν την Δευτέρα ότι θα δώσουν το «παρών» εκπρόσωποι των δικηγόρων, των συμβολαιογράφων, των φαρμακοποιών, των αυτοκινητιστών κ.ο.κ.
Ανάστατα και τα συνδικάτα
Τα συνδικάτα των αστικών συγκοινωνιών, κυρίως δε αυτά της ΣΤΑΣΥ, προσανατολίζονται να εργαστούν τις ώρες αιχμής της Τετάρτης, προκειμένου να διευκολύνουν τις μετακινήσεις για τη συμμετοχή στη γενική απεργία. Οι τελικές, πάντως, αποφάσεις θα ληφθούν σήμερα Τρίτη.
Στις μεταφορικές ΔΕΚΟ της Αττικής επικρατεί πλήρης αναβρασμός εδώ και πάνω από έναν μήνα, λόγω της εφεδρείας, ενώ, παράλληλα, καταγράφονται κι έντονες εσωτερικές διαφωνίες για τον τρόπο ανάσχεσης των κυβερνητικών μέτρων. Εν τούτοις, όπως εξηγούν συνδικαλιστικοί κύκλοι, ο αγώνας τους παραμένει κοινός.
Σε συνεχείς δράσεις και αντίστοιχες ζυμώσεις βρίσκονται και τα σωματεία των εταιρειών του δημοσίου που κλείνουν ή συγχωνεύονται, καθώς ουδείς εκ των εργαζομένων μπορεί να στοιχηματίσει με βεβαιότητα γύρω από το επαγγελματικό του μέλλον. Εάν σε αυτό κράμα συμμετάσχουν και οι υπάλληλοι του «στενού» δημοσίου, κάτι που μένει να επιβεβαιωθεί, τότε υψηλόβαθμοι συνδικαλιστές εκτιμούν ότι τα πράγματα θα δυσκολέψουν ακόμη περισσότερο για την κυβέρνηση.
-
- Το Γνωρίζατε;
-
- Ενώ ο μέσος Ευρωπαίος καταναλώνει, 330 λίτρα καύσιμα το χρόνο, ο μέσος Αμερικάνος ξεπερνά τα 1.600 λίτρα!
Κλειστά επαγγέλματα και εφεδρεία στήνουν συμμαχία
Συντονιστές: Airetikos, Agrafos