Πετρελαιοκίνηση: από του χρόνου και βλέπουμε
Δημοσιεύτηκε: Παρ 07 Οκτ 2011, 16:19
Ναι μεν, αλλά... επί της ουσίας «προτείνει τη διατήρηση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης Ι.Χ. οχημάτων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη -οι μοναδικές πόλεις στην Ευρώπη που ισχύει αυτό, με πρώτη επανεξέταση του θέματος τον Σεπτέμβριο του 2012, οπότε και θα ισχύσει η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία Euro 6».
Αυτή είναι η γνωμοδότηση της ειδικής μόνιμης επιτροπής προστασίας περιβάλλοντος της Βουλής για το ζήτημα της πετρελαιοκίνησης στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα. Συγκεκριμένα, η επιτροπή αναφέρει στο σκεπτικό της πρότασής της: Η σύγχρονη τεχνολογία πετρελαιοκίνησης δεν θυμίζει σε τίποτα την αντίστοιχη στις αρχές της δεκαετίας του 1980, και υπ' αυτήν την έννοια αυτή, η άρση της απαγόρευσής της θα μπορούσε να είναι μία ορθή επιλογή, με την προϋπόθεση να καλύπτονται και πέντε βασικοί όροι:
Προϋποθέσεις
* Να αυξηθεί το ποσοστό χρήσης των ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς) από τους κατοίκους με ανάλογη μείωση της χρήσης των Ι.Χ. οχημάτων.
* Να μειωθούν τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε ό,τι αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου.
* Να διαμορφωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. οχήματα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.
* Να οργανωθεί σωστά η υποδομή ελέγχου της ποιότητας των καυσίμων και της περιβαλλοντικής λειτουργίας των κινητήρων.
* Να αντιμετωπιστεί η νοθεία στα καύσιμα με συστηματικούς ελέγχους σε όλους τους κρίκους της αντίστοιχης αλυσίδας (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, βυτιοφόρα, πρατήρια).
Επειδή όμως η επιτροπή εκτιμά ότι «οι πέντε αυτές προϋποθέσεις δεν συντρέχουν επί του παρόντος», προτείνει τη διατήρηση της απαγόρευσης, με επανεξέταση που θα πραγματοποιείται σε ετήσια βάση (αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο 2012) και θα αφορά την πρόοδο ως προς την κάλυψη των πέντε λόγων.
Οι εισηγήσεις
Η επιτροπή κατέληξε σ' αυτή την απόφαση αφού έλαβε υπ' όψιν της: την εισήγηση του υπουργού ΠΕΚΑ Γιώργου Παπακωνσταντίνου, την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος για την ποιότητα του αέρα σε αστικές περιοχές, τις εισηγήσεις του συνδέσμου εισαγωγέων αυτοκινήτων, το ενημερωτικό σημείωμα του καθηγητή Σαμαρά (ΑΠΘ), την ισχύουσα νομοθεσία με τα όρια εκπομπών της πετρελαιοκίνησης, τις απόψεις βουλευτών και τις εισηγήσεις φορέων Ecocity, Greenpeace.
Η γνώμη της επιτροπής, προέδρος της οποίας είναι ο Κώστας Καρτάλης, υιοθετήθηκε κατά πλειοψηφία και καλεί τα συναρμόδια υπουργεία να δρομολογήσουν τα αναγκαία μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας των καυσίμων και για την έγκαιρη οργάνωση του συστήματος ελέγχου των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. οχημάτων, των καινούργιων και των μεταχειρισμένων.
Επίσης καλεί τα συναρμόδια υπουργεία να ελέγξουν την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, τα οποία ανήκουν σε μόνιμους κατοίκους των δύο πόλεων, πλην όμως είναι αδειοδοτούμενα σε γειτονικούς νομούς.
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση «εξετάζεται θετικά η εισαγωγή οιασδήποτε τεχνολογίας (και της πετρελαιοκίνησης) που προσδίδει συγκριτικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα στα οχήματα». Και επισημαίνεται ότι «τα όρια επομπής οξειδίων αζώτου είναι σημαντικά υψηλότερα και για την τελευταία γενιά πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. οχημάτων (έγκριση τύπου Euro 5) σε σύγκριση πάντα με τα βενζινοκίνητα Ι.Χ. οχήματα νέας τεχνολογίας και ως εκ τούτου θεωρεί ότι η εισαγωγή στην κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. οχημάτων, που διαθέτουν έγκριση τύπου Euro 5, θα οδηγήσει στην αύξηση των συγκεντρώσεων των οξειδίων του αζώτου».
Γι' αυτό θεωρεί «ιδιαίτερα σημαντική την αυστηροποίηση των ορίων εκπομπής οξειδίων του αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων στην έγκριση τύπου Euro 6 που αναμένεται να ισχύσει το 2014».
Στο σκεπτικό της απόφασης υποστηρίζεται το εξής: «Το όποιο όφελος για την οικονομία δεν αντισταθμίζει τις βλάβες που προκαλούνται στην ανθρώπινη υγεία από τα αυξημένα επίπεδα οξειδίων αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων».
Αυτή είναι η γνωμοδότηση της ειδικής μόνιμης επιτροπής προστασίας περιβάλλοντος της Βουλής για το ζήτημα της πετρελαιοκίνησης στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα. Συγκεκριμένα, η επιτροπή αναφέρει στο σκεπτικό της πρότασής της: Η σύγχρονη τεχνολογία πετρελαιοκίνησης δεν θυμίζει σε τίποτα την αντίστοιχη στις αρχές της δεκαετίας του 1980, και υπ' αυτήν την έννοια αυτή, η άρση της απαγόρευσής της θα μπορούσε να είναι μία ορθή επιλογή, με την προϋπόθεση να καλύπτονται και πέντε βασικοί όροι:
Προϋποθέσεις
* Να αυξηθεί το ποσοστό χρήσης των ΜΜΜ (Μέσων Μαζικής Μεταφοράς) από τους κατοίκους με ανάλογη μείωση της χρήσης των Ι.Χ. οχημάτων.
* Να μειωθούν τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε ό,τι αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου.
* Να διαμορφωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου από τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. οχήματα σε σύγκριση με τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.
* Να οργανωθεί σωστά η υποδομή ελέγχου της ποιότητας των καυσίμων και της περιβαλλοντικής λειτουργίας των κινητήρων.
* Να αντιμετωπιστεί η νοθεία στα καύσιμα με συστηματικούς ελέγχους σε όλους τους κρίκους της αντίστοιχης αλυσίδας (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, βυτιοφόρα, πρατήρια).
Επειδή όμως η επιτροπή εκτιμά ότι «οι πέντε αυτές προϋποθέσεις δεν συντρέχουν επί του παρόντος», προτείνει τη διατήρηση της απαγόρευσης, με επανεξέταση που θα πραγματοποιείται σε ετήσια βάση (αρχής γενομένης από τον Σεπτέμβριο 2012) και θα αφορά την πρόοδο ως προς την κάλυψη των πέντε λόγων.
Οι εισηγήσεις
Η επιτροπή κατέληξε σ' αυτή την απόφαση αφού έλαβε υπ' όψιν της: την εισήγηση του υπουργού ΠΕΚΑ Γιώργου Παπακωνσταντίνου, την έκθεση του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος για την ποιότητα του αέρα σε αστικές περιοχές, τις εισηγήσεις του συνδέσμου εισαγωγέων αυτοκινήτων, το ενημερωτικό σημείωμα του καθηγητή Σαμαρά (ΑΠΘ), την ισχύουσα νομοθεσία με τα όρια εκπομπών της πετρελαιοκίνησης, τις απόψεις βουλευτών και τις εισηγήσεις φορέων Ecocity, Greenpeace.
Η γνώμη της επιτροπής, προέδρος της οποίας είναι ο Κώστας Καρτάλης, υιοθετήθηκε κατά πλειοψηφία και καλεί τα συναρμόδια υπουργεία να δρομολογήσουν τα αναγκαία μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας των καυσίμων και για την έγκαιρη οργάνωση του συστήματος ελέγχου των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. οχημάτων, των καινούργιων και των μεταχειρισμένων.
Επίσης καλεί τα συναρμόδια υπουργεία να ελέγξουν την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, τα οποία ανήκουν σε μόνιμους κατοίκους των δύο πόλεων, πλην όμως είναι αδειοδοτούμενα σε γειτονικούς νομούς.
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση «εξετάζεται θετικά η εισαγωγή οιασδήποτε τεχνολογίας (και της πετρελαιοκίνησης) που προσδίδει συγκριτικά περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα στα οχήματα». Και επισημαίνεται ότι «τα όρια επομπής οξειδίων αζώτου είναι σημαντικά υψηλότερα και για την τελευταία γενιά πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. οχημάτων (έγκριση τύπου Euro 5) σε σύγκριση πάντα με τα βενζινοκίνητα Ι.Χ. οχήματα νέας τεχνολογίας και ως εκ τούτου θεωρεί ότι η εισαγωγή στην κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. οχημάτων, που διαθέτουν έγκριση τύπου Euro 5, θα οδηγήσει στην αύξηση των συγκεντρώσεων των οξειδίων του αζώτου».
Γι' αυτό θεωρεί «ιδιαίτερα σημαντική την αυστηροποίηση των ορίων εκπομπής οξειδίων του αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων στην έγκριση τύπου Euro 6 που αναμένεται να ισχύσει το 2014».
Στο σκεπτικό της απόφασης υποστηρίζεται το εξής: «Το όποιο όφελος για την οικονομία δεν αντισταθμίζει τις βλάβες που προκαλούνται στην ανθρώπινη υγεία από τα αυξημένα επίπεδα οξειδίων αζώτου και αιωρούμενων σωματιδίων».