Η πολιτική αβεβαιότητα στην Ιταλία προκαλεί ανησυχίες σε όλη την Ευρώπη. Το ενδεχόμενο αναθεώρησης του μεταρρυθμιστικού προγράμματος που δρομολόγησε ο Μάριο Μόντι, εκτιμάται ότι θα προκαλέσει νέες αναταράξεις στην ευρωζώνη.
Ιδιαίτερα στενά συνδεδεμένη με την ιταλική οικονομία είναι η Γαλλία, την οποία ήδη πολλοί οικονομολόγοι χαρακτηρίζουν το «προβληματικό παιδί» της ευρωζώνης. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι η υποχώρηση που σημειώθηκε στο χρηματιστήριο του Παρισιού ήταν μεγαλύτερη από εκείνη της Φραγκφούρτης. Μάλιστα οι τραπεζικοί τίτλοι στο Παρίσι σημείωσαν πτώση κατά 5%.
Η Ιταλία είναι για τα γαλλικά προϊόντα η δεύτερη σε μέγεθος αγορά μετά τη Γερμανία. Ο όγκος των γαλλικών εξαγωγών προς την Ιταλία έφτασε πέρυσι τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ. Και η «προβληματική» Ισπανία ανήκει στο «top 5» των γαλλικών εξαγωγών.
Η εξάρτησή της από την νοτιοευρωπαϊκή αγορά συνιστά τη μεγαλύτερη αδυναμία της γαλλικής οικονομίας. Σε περιόδους κρίσης σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, σημειώνεται υποχώρηση της ζήτησης με αντίστοιχα αρνητικά αποτελέσματα για τις γαλλικές εξαγωγές.
Ιδιαίτερα επώδυνη ήταν τα προηγούμενα χρόνια η σχετική εμπειρία για τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, που είδε τις πωλήσεις της να σημειώνουν θεαματική μείωση, με συνέπεια να απολυθούν χιλιάδες εργαζόμενοι στα εργοστάσια. Το 2012 η υποχώρηση της ζήτησης γαλλικών αυτοκινήτων ξεπέρασε στην Ιταλία το 19% και στην Ισπανία το 13%.
Η Γαλλία είναι μεταξύ άλλων αντιμέτωπη με ένα τεράστιο έλλειμμα στο εμπορικό της ισοζύγιο, το οποίο έφτασε πέρυσι τα 67,2 δισεκατομμύρια ευρώ. Την ίδια περίοδο η Γερμανία σημείωνε εμπορικό πλεόνασμα που υπερέβαινε τα 188 δισ. ευρώ.
Οι εξαγωγικές αδυναμίες που παρατηρούνται στη Γαλλία σχετίζονται με την απροθυμία των γαλλικών επιχειρήσεων να ανοιχτούν στις αναδυόμενες οικονομίες, όπως στην Κίνα και την Ινδία, σε αντίθεση με τις γερμανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιήθηκαν έντονα στους BRICS. Πέραν τούτου, οι γαλλικές επιχειρήσεις δεν έδειξαν τον δέοντα ζήλο για τεχνολογικές καινοτομίες. H συμβολή της γαλλικής βιομηχανίας στην οικονομία της χώρας δεν υπερβαίνει το 10% του ΑΕΠ. Παρόμοια είναι τα σχετικά ποσοστά στη Βρετανία, στην Ελλάδα, την Κύπρο και το Λουξεμβούργο.
-
- Το Γνωρίζατε;
-
- Το 1991, ένα αεροπλάνο MD 80 με 100 επιβάτες αναγκάστηκε να κάνει αρκετούς κύκλους πάνω από ένα ισπανικό αεροδρόμιο, περιμένοντας να ξυπνήσει ο μοναδικός ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας, που είχε αποκοιμηθεί εν ώρα εργασίας!
Γαλλία: η μεγαλύτερη «φούσκα» της Ευρώπης
Συντονιστές: Arxontas, Agrafos