Ολοκληρώνονται σήμερα οι εργασίες του Συνεδρίου «Shipping today & tomorrow – εμπορικά λιμάνια, επενδύσεις και προοπτικές» που οργανώθηκε από την ΕΕΔΕ και παρέστησαν εκπρόσωποι Ναυτιλιακών Εταιρειών ως και υψηλόβαθμα στελέχη του τραπεζικού, ασφαλιστικού, νομικού κλπ. τομέα.
Δύσκολη χρονιά για τη ναυτιλία χαρακτήρισε το 2012 ο κ. Λεωνίδας Πολέμης, διευθύνων σύμβουλος της Remi Maritime Corporation και συνέστησε προσοχή στα έξοδα, περιορισμένες κινήσεις και έλεγχο των εντολέων ναυλώσεων.
Τουρισμός, Πολιτισμός και Ναυτιλία, είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο μπορεί και πρέπει να στηριχθεί η ελληνική οικονομία για να μπορέσει να ξεπεράσει τη σημερινή κρίση της, αυτό υπογράμμισε με έμφαση, δύο και τρεις φορές, στην ομιλία του ο κ. Γιώργος Ανωμερίτης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ), μιλώντας στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο που πραγματοποιεί το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ σε συνεργασία με το Ελληνοβρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο.
Επίσης, στην ομιλία του ο κ. Γ. Ανωμερίτης αναφέρθηκε στην τεράστια σημασία της λιμενικής οικονομίας, αλλά και στη θέση του Πειραιά στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο. Αναφέρθηκε επίσης, στο ρόλο που οι κρουαζιέρες θα παίξουν εφεξής στην τουριστική βιομηχανία λέγοντας ότι στην ανάπτυξή τους έχουν εναποτεθεί πολλές ελπίδες. Θα γίνει το λιμάνι αναφοράς για την κρουαζιέρα, αφού επεκτείνεται με ένδεκα θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, ενώ πρόκειται να κατασκευαστούν έξι νέοι προβλήτες ώστε να μπορούν να φιλοξενηθούν μεγάλα κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 4.000 επιβατών. Είπε ακόμα πως παράλληλα δημιουργείται ένας μεγάλος και σύγχρονος σταθμός εμπορευματοκιβωτίων, χωρητικότητας 4,7 εκατ. TEU.
Τόνισε δε, ότι ο Πειραιάς είναι ένα από τα ασφαλέστερα λιμάνια στον κόσμο και υπογράμμισε ότι με τις νέες επενδύσεις, που ήδη έχουν δρομολογηθεί, η στρατηγική του σημασία θα ενισχυθεί περαιτέρω.
Εντυπωσιακά στοιχεία για τον ναυτιλιακό κλάδο συνολικά, έδωσε στην παρουσίασή του και ο κ. Κωνσταντίνος Κουνάδης, υποδιευθυντής προώθησης υπηρεσιών στις εκδότριες του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Συγκεκριμένα, ο κ. Κουνάδης ανέφερε ότι στην Ελλάδα λειτουργούν 762 ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ ο ελληνικός στόλος διαθέτει 4.714 πλοία, από τα οποία 2.000 συνολικά με ελληνική σημαία.
Είπε ακόμα ο κ. Κουνάδης ότι η Ελλάδα αντιπροσωπεύει το 20% των παγκόσμιων διά θαλάσσης μεταφορών, ποσοστό που τελεί όμως υπό σκληρές ανταγωνιστικές συνθήκες. Καταλήγοντας, ο κ. Κ. Κουνάδης είπε με έμφαση ότι «για τους Έλληνες εφοπλιστές το Χρηματιστήριο Αθηνών είναι εδώ…»
Στην παγκοσμιοποίηση και το ρόλο της ναυτιλίας, αναφέρθηκε στο συνέδριο ο κ. Νικόλαος Αρβανίτης, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ναυτιλιακής Ένωσης, τονίζοντας ότι ο Πειραιάς έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα ως λιμάνι. Γι’ αυτό και πρέπει με τις κατάλληλες πρωτοβουλίες και τα απαραίτητα έργα υποδομής να πάρει τη θέση που του αξίζει στην ευρύτερη περιοχή μας, «τεράστιος, προς την κατεύθυνση αυτή, είπε ο κ. Αρβανίτης, είναι ο ρόλος των θεσμικών φορέων της πολιτείας».
Από την πλευρά του ο κ. Τάσος Βαμβακίδης, αναπληρωτής εμπορικός διευθυντής της Piraeus Container Terminal (ΣΕΠ), αναφέρθηκε στην αυξανόμενη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία γίνεται όλο και πιο σοβαρό αναπτυξιακό εργαλείο, στο βαθμό που αυξάνεται και το παγκόσμιο εμπόριο. Επίσης, ο ομιλητής παρατήρησε ότι τα ελληνικά λιμάνια και γενικά η ελληνική οικονομία, μπορούν να επωφεληθούν πολύ από την κρίση στον αραβικό κόσμο, παρότι λυπάται για τα προβλήματα των χωρών αυτών. Ασφαλώς το ίδιο ισχύει και για τον ελληνικό τουρισμό, είπε ο κ. Βαμβακίδης. Υπογράμμισε ακόμα ότι η ΣΕΠ, με επενδύσεις σε πάγια 640 εκατ. ευρώ, μέχρι το 2015 θα έχει δημιουργήσει το μεγαλύτερο container terminal της Ανατολικής Μεσογείου, συνολικής χωρητικότητας 3,7 TEU.
Στη διεθνή χρηματιστηριακή κρίση και τις επιπτώσεις της στη ναυτιλία αναφέρθηκε ο κ. Αλέξανδρος Τουρκολιάς, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, ο οποίος τόνισε ότι η άνοδος του κόστους του χρήματος είναι ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πλοιοκτήτες και οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Ο κ. Τουρκολιάς αναφέρθηκε επίσης στην αισθητή βελτίωση του ηλικιακού μέσου όρου των ελληνικών πλοίων, που από τα 22 χρόνια το 1990 έχει πέσει στα 15 χρόνια σήμερα. Συμπερασματικά, πάντως, ο ομιλητής τόνισε ότι η διεθνής κρίση χρέους κάνει πιο επιφυλακτικές τις τράπεζες στη χορήγηση πιστώσεων, περιορίζοντας βέβαια και τα κεφάλαιά τους λόγω πιθανών επανακεφαλαιοποιήσεων.
Για κύκλους στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, μίλησε ο κ. Αντώνης Λαμνίδης, διευθυντικό στέλεχος στην τράπεζα HSBC. Είπε, επίσης, ότι πρέπει να αποφευχθεί μια συστημική κρίση του διεθνούς χρηματοοικονομικού συστήματος, το οποίο κατά τη γνώμη του βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Όσο για την ελληνική ναυτιλία, στέκει καλά, είπε ο κ. Λαμνίδης, τονίζοντας πως οι Έλληνες έχουν παραγγείλει στα διεθνή ναυπηγεία 600 πλοία αξίας 7,5 δισ. δολαρίων. «Στη διεθνή ναυτιλία και την πορεία της, αυξανόμενος θα είναι και ο ρόλος των κινεζικών τραπεζών, οι οποίες θα μπορούσαν να συνδράμουν αποφασιστικά και τους Έλληνες πλοιοκτήτες, τόνισε ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας συμβούλων XRTC. Γνώστης της κινεζικής τραπεζικής αγοράς ο ομιλητής, επεσήμανε επίσης και τη διεθνοποίηση όλο και περισσότερο των κινεζικών τραπεζών, οι οποίες επενδύουν επί παντός του επιστητού σε Ευρώπη και Αφρική. Στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση οι κινεζικές τράπεζες έχουν αισθητή παρουσία, καλύπτοντας, από τα 470 δισ. δολάρια συνολικά, τα 89,3 δισ. «Οι κινεζικές τράπεζες, κατέληξε ο κ. Ξηραδάκης, μπαίνουν με φιλοδοξίες στην παγκόσμια αγορά και το μυστικό της συνεργασίας μαζί τους είναι η υπομονή και η ύπαρξη μεγάλων επενδυτικών σχεδίων».
Στις νομικές διαμάχες ναυπηγείων και πλοιοκτητών, όπως και τις ακυρώσεις παραγγελιών, αναφέρθηκε ο νομικός κ. Γιώργος Παλαιοκρασσάς, ο οποίος ανέλυσε τους τρόπους αξιολόγησης της χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιρειών.
Επεκτείνοντας το ίδιο θέμα από χρηματοοικονομικής πλευράς, ο κ. Ted Πετρόπουλος, γενικός διευθυντής της Petrofin Research, περιέγραψε τις τελευταίες εξελίξεις στο διεθνή ναυτιλιακό και τραπεζικό χώρο και τόνισε ότι η αβεβαιότητα είναι το κυρίαρχο στοιχείο στην πορεία της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας. «Το διεθνές τραπεζικό σύστημα, είπε ο ομιλητής, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, γεγονός που επηρεάζει και τις αποφάσεις για τις επενδύσεις». Πάντως, κατά τον κ. Ted Πετρόπουλο, το γεγονός ότι η κρίση έχει συνειδητοποιηθεί από όλους τους παίκτες της διεθνούς οικονομίας, δημιουργεί σχετική αισιοδοξία ως προς την επιτυχή αντιμετώπισή της.
Για το θέμα της χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας, ο κ. Γιώργος Γουρδομιχάλης, επικεφαλής της ναυτιλιακής G. Bros Maritime, τόνισε πως δυσκολεύει η χρηματοδότηση της «σπονδυλικής της στήλης» η οποία αποτελείται από 600 – 700 μικρά και μεσαία οικογενειακά γραφεία των έξι περίπου πλοίων. Επεσήμανε ακόμα πως έχουν μειωθεί οι αξίες των πλοίων, με αποτέλεσμα να αυξάνεται και το κόστος χρηματοδότησης, δεδομένου ότι από τις αρχές του 2009 οι τράπεζες αυξάνουν τα spreads, ακόμα και στις παλιότερες δανειακές συμβάσεις, ενώ χρηματοδοτούν μόνο τους παλιούς τους πελάτες.
Για το ίδιο θέμα ο κ. Μιχάλης Μπουδούρογλου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Paragon Shipping, είπε πως οι αξίες των πλοίων βαίνουν πτωτικές, το ρίσκο είναι υψηλό σε σχέση με την αξία και παρατηρείται μειωμένη ρευστότητα. Από την άλλη πλευρά, τόνισε πως η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες και οι επιχειρήσεις που έχουν δυνατά ισοζύγια θα βγούν ενισχυμένες από αυτή και θα αναπτυχθούν, ενώ έδωσε και μια θετική διάσταση στη δυσκολία για την εξεύρεση δανείων, αφού η μείωση των νέων παραγγελιών πλοίων μεγιστοποιεί την προοπτική ανάπτυξης των υπαρχόντων.
Για την αντιμετώπιση της ύφεσης, ο κ. Λεωνίδας Πολέμης, διευθύνων σύμβουλος της Remi Maritime Corporation, συνέστησε προσοχή στα έξοδα, περιορισμένες κινήσεις και έλεγχο των εντολέων ναυλώσεων, ενώ προέβλεψε ότι και το 2012 θα είναι δύσκολη χρονιά και η αγορά θα αρχίσει να ανακάμπτει από το 2013 ή 2014, αν δεν γίνουν όμως άλλες παραγγελίες πλοίων. Ακόμα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε πως οι έλληνες εφοπλιστές θα μπορούσαν να επενδύσουν και σε άλλους τομείς στην Ελλάδα (ορισμένοι το πράττουν ήδη), όπως ο τουρισμός, τα λιμάνια, η πράσινη ενέργεια, το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο. Ωστόσο, όπως τόνισε για το θέμα αυτό ο κ. Μπουδούρογλου, οι έλληνες πλοιοκτήτες, πέραν του πατριωτισμού που έχουν επιδείξει, δεν είναι διαφορετικοί από τους υπόλοιπους επενδυτές. Στην Ελλάδα δεν γίνονται ξένες επενδύσεις λόγω θεσμικής ανεπάρκειας και κακής δημόσιας διοίκησης, είπε ο κ. Μπουδούρογλου. Παρόλα αυτά, ο κ. Γουρδομιχάλης επεσήμανε πως οι έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν στην Ελλάδα από επιλογή και δεν ζητούν τίποτα από το ελληνικό κράτος. Η Ελλάδα είναι ναυτιλιακό κέντρο. Όλες οι τράπεζες, όλοι οι ναυλομεσίτες και όλοι οι κατασκευαστές είναι εδώ. Η παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας δίνει ισχύ και κύρος στο κράτος όταν συνομιλεί με τους εταίρους του και με επενδυτές. Η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% στην ΕΕ και κοντά στο 20% παγκοσμίως. Είναι ο Νο 1 πυλώνας της ελληνικής οικονομίας, με εισαγωγή συναλλάγματος 140 δισ. ευρώ τα τελευταία 10 χρόνια, κατέληξε ο κ. Γουρδομιχάλης.
Καλωσορίζοντας τους συνέδρους ο πρόεδρος του ΕΙΟΔ της ΕΕΔΕ, κ. Αναστάσιος Ροδόπουλος, είπε πως η ελληνική ναυτιλία, η μεγαλύτερη διεθνής βιομηχανία της Ελλάδας και πιο εξωστρεφής, που διατηρεί περίοπτη θέση στη διεθνή οικονομική σκηνή, συγκεντρώνει σημαντικά κεφάλαια, διακινεί, συμμετέχει και κυριαρχεί στο διεθνές εμπόριο και την ανάπτυξη, μας κάνει υπερήφανους ως Έλληνες. Ο κ. Χάρης Οικονομόπουλος, πρόεδρος του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου, τόνισε πως παρά τις δύσκολες στιγμές που περνά η χώρα, ως έθνος και ως κοινωνία, οι Έλληνες μπορούν να τα καταφέρουν, ενώ υπογράμμισε πως οι θεμελιώδεις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη είναι η εμπιστοσύνη, η δικαιοσύνη και οι ελπίδες. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΕΕΔΕ, κ. Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος, έδωσε ένα αισιόδοξο μήνυμα, αναρωτώμενος αν μπορεί να πτωχεύσει μια χώρα που έχει τη μεγαλύτερη ναυτιλία στον κόσμο, σημαντική θέση στον τουρισμό, και μεγάλα αποθέματα χρυσού, βωξίτη και άλλων φυσικών πόρων. Χαιρετισμό, επίσης, απηύθυνε η κ. Nerys Jones, από τη Βρετανική Πρεσβεία.
-
- Το Γνωρίζατε;
-
- Το 1998, 2.541 ταχυδρόμοι δαγκώθηκαν από σκυλιά στις Η.Π.Α. Οι περισσότερες επιθέσεις (49) έγιναν στο Χιούστον.
Δύσκολη χρονιά για τη Ναυτιλία το 2012
Συντονιστής: Agrafos