• Το Γνωρίζατε;
  • Τον 10ο αιώνα, ο Μεγάλος Βεζίρης της Περσίας έπαιρνε όλη την προσωπική του βιβλιοθήκη (117.000 τόμοι) μαζί του, όπου κι αν πήγαινε. Μάλιστα, τους τόμους μετέφεραν καμήλες, οι οποίες είχαν εκπαιδευτεί προηγουμένως να βαδίζουν με... αλφαβητική σειρά!

H νέα κυβέρνηση των ρεκόρ

Συντονιστής: Agrafos

Άβαταρ μέλους
Agrafos
Γενικός Συντονιστής
Γενικός Συντονιστής
Χωρίς σύνδεση
Δημοσιεύσεις: 2932
Εγγραφή: Δευ 13 Ιούλ 2009, 02:53
Τοποθεσία: Αθήνα
Γένος:
Επικοινωνία:
Ελλάδα

H νέα κυβέρνηση των ρεκόρ

Δημοσίευση από Agrafos »


Δεν πέρασε απαρατήρητη αρχικά η αλλαγή του δεύτερου σκέλους του εκβιασμού («μνημόνιο ή χρεοκοπία») που ακούγαμε σωρηδόν από τον προκάτοχό του. Τώρα, που επισήμως και με την βούλα των πιστωτών μας έχουμε χρεοκοπήσει δύο φορές σε λιγότερο από έξι μήνες, την θέση της «χρεοκοπίας» έχει πάρει «η έξοδος από το ευρώ», το νέο φόβητρο. Μένει να δούμε αν οι θυσίες τις οποίες ζήτησε ο νέος πρωθυπουργός έχουν και στο θέμα του ευρώ τα ίδια αποτελέσματα που είχαν και στο θέμα της χρεοκοπίας. Απλώς φέρουν πιο κοντά το αναπόφευκτο (έξοδο της Ελλάδας από την ευρωζώνη) που απ’ ότι φάνηκε δεν είναι συνάρτηση των θυσιών. Αν ήταν έτσι, με τόσες μειώσεις μισθών και συντάξεων, με τόσες απολύσεις και τόσες αυξήσεις φόρων η χρεοκοπία θα είχε αποφευχθεί, αυτή όμως απλώς επιταχύνθηκε.

Ενδεικτικό στοιχείο για το πόσο εκτός τόπου και χρόνου ήταν οι απειλές του πρώην κεντρικού τραπεζίτη (την αμφισβητούμενη μάλιστα περίοδο της ένταξης της Ελλάδας στην ΟΝΕ) είναι το γεγονός πως την ίδια ώρα στη Λειψία της Γερμανίας οι αντιπρόσωποι του κυβερνώντος χριστιανοδημοκρατικού κόμματος CDU που συμμετείχαν στο ετήσιο συνέδριο του κόμματός τους ψήφισαν να δίνεται δυνατότητα της εθελοντικής αποχώρησης στα κράτη – μέλη της ευρωζώνης. Αναμφισβήτητα πρόκειται για ένα από τα πολλά μέτρα που προετοιμάζουν την επόμενη μέρα, όταν κι αυτά τα μέτρα – σοκ που ετοιμάζεται να επιβάλει ο πρώην αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αποδειχθούν ατελέσφορα, αυξάνοντας το χρέος και το έλλειμμα. Όπως ακριβώς έχει συμβεί μέχρι σήμερα, μια πραγματικότητα την οποία αναγνώρισε.

Πολλές άλλες όμως, εξ ίσου ωμές πραγματικότητες που βρίθουν αντιφάσεων τις υπερασπίστηκε προσποιούμενος ότι είναι το πιο φυσιολογικό πράγμα στον κόσμο. Όπως για παράδειγμα:

· Τη βιωσιμότητα της απόφασης της Συνόδου Κορυφής της 26ης Οκτωβρίου, για την εφαρμογή της οποίας ζήτησε να γίνουν οι νέες θυσίες. Την αποτελεσματικότητά της δεν την έχουν αμφισβητήσει μόνο άνθρωποι της αγοράς (όπως ο Τζορτζ Σόρος που προδίκασε ότι μέχρι τις γιορτές θα έχει εγκαταλειφθεί) αλλά και σύμβουλοι του γερμανού υπουργού Οικονομίας. Ενδεχομένως δηλαδή να συμβεί και τώρα ότι συνέβη με την απόφαση της 21ης Ιουλίου όταν το Βερολίνο ήδη είχε ξεγράψει ετοιμάζοντας την αναθεώρησή της και η Αθήνα, σε ρόλο Ραν Τα Πλαν, ορκιζόταν την απαρέγκλιτη εφαρμογή της.

· Ότι το δημόσιο χρέος το 2020 κι όταν θα έχει εφαρμοστεί υποτίθεται η συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου θα μειωθεί στο 120% του ΑΕΠ. Θεωρεί δηλαδή βιώσιμο ο απόφοιτος του Τεχνολογικού Ινστιτούτου της Μασαχουσέτης ένα δημόσιο χρέος σε αυτό το ύψος; Κι αν είναι γιατί η Ιταλία τρέχει και δεν φτάνει;

· Ότι θα προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις. Καλά δεν νοιάζεται μήπως στην περίπτωση που λυθεί το ζητούμενο σύμφωνα με τα λόγια του, δηλαδή η ύπαρξη ενδιαφέροντος, οι ιδιωτικοποιήσεις εξελιχθούν σε ξεπούλημα και το πανηγύρι, εννοούμε το φαγοπότι, που θα γίνει στην δημόσια περιουσία η οποία θα πουληθεί έναντι πινακίου φακής, αποδειχθεί ακόμη πιο σκανδαλώδες από την φούσκα του ελληνικού χρηματιστηρίου που δημιουργήθηκε όσο διοικούσε στην Τράπεζα της Ελλάδας;

Ο Λουκάς Παπαδήμος δεν έπεισε. Τα όσα δε προηγήθηκαν, με την διαγραφή του Σ. Χατζηγάκη από τη ΝΔ, την δήλωση του Π. Καμμένου ότι δεν θα ψηφίσει τις προγραμματικές και τη συζήτηση στη Βουλή για την επίσπευση της ψηφοφορίας υπό τον φόβο των διαδηλώσεων, δείχνουν ότι αυτή η κυβέρνηση θα έχει ένα διπλό ρεκόρ: Θα είναι η κυβέρνηση με την μεγαλύτερη κοινοβουλευτική πλειοψηφία και την μικρότερη νομιμοποίηση στη συνείδηση της κοινωνίας. Η πιο ασταθής και βραχύβια κυβέρνηση που δεν θα αποφύγει μάλιστα να χρεωθεί την οριστική χρεωκοπία…

Ολόκληρο το κείμενο των προγραμματικών δηλώσεων του πρωθυπουργού Λουκά Παπαδήμου

«Κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Ελλήνων, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η απόφαση των Αρχηγών των τριών κομμάτων που υποστηρίζουν την παρούσα Κυβέρνηση και μετέχουν στη σύνθεσή της, όπως αυτή η απόφαση αποτυπώθηκε στις διαβουλεύσεις υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αποτελεί σημαντικό βήμα συναίνεσης και συνεννόησης για τη σωτηρία της χώρας. Μετά από μία μακρά και δύσκολη περίοδο αμφισβητήσεων, εντάσεων και αβεβαιοτήτων, η συμφωνία των τριών κομμάτων, ΠΑΣΟΚ, Νέας Δημοκρατίας και ΛΑΟΣ, να συγκροτηθεί Κυβέρνηση συνεργασίας με σαφή σκοπό και συγκεκριμένη εντολή, έχει ιδιαίτερη σημασία για την επίτευξη βασικών εθνικών στόχων. Δημιουργεί προϋποθέσεις για την αποκατάσταση της διεθνούς αξιοπιστίας της χώρας, την ενδυνάμωση της κοινωνικής και εθνικής συνοχής, την εκπλήρωση των ανειλημμένων υποχρεώσεων της Ελλάδας που αποσκοπούν στην υπέρβαση της κρίσης και στη διάσωση της οικονομίας.

Έχω πλήρη συνείδηση της τιμής που μού γίνεται, αλλά και της ευθύνης που επωμίζομαι. Ευχαριστώ τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την εντολή σχηματισμού Κυβέρνησης, καθώς και τους Προέδρους των τριών κομμάτων που τη στηρίζουν, για την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο πρόσωπό μου.

Η νέα Κυβέρνηση συνεργασίας κι εγώ προσωπικά αναλαμβάνουμε την ευθύνη αυτή την κρίσιμη στιγμή γιατί διακυβεύεται η συμμετοχή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη, γιατί με την παραμονή της χώρας στην Ευρωζώνη διασφαλίζεται η νομισματική σταθερότητα, εδραιώνονται πρόσφορες συνθήκες για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και ενισχύεται η κοινωνική δικαιοσύνη, γιατί οι νέοι πρέπει να έχουν την ευκαιρία να ζήσουν και να ευημερήσουν στον τόπο τους, μέσα σ’ ένα περιβάλλον σταθερότητας, ευνοϊκών προοπτικών απασχόλησης και ισονομίας και τέλος γιατί πιστεύουμε ότι ενωμένοι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Μπορούμε να επιτύχουμε με την αλληλεγγύη των ευρωπαϊκών λαών και των διεθνών οργανισμών που εμπιστεύονται την προσπάθειά μας, όπως αποδεικνύεται από το χρηματοδοτικό «πακέτο» στήριξης και την τεχνική βοήθεια που μας προσφέρουν, με την εφαρμογή κατάλληλης πολιτικής και μεταρρυθμίσεων για τη δημοσιονομική εξυγίανση και την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας και με τη συστράτευση και τη συνειδητή προσπάθεια του ελληνικού λαού. Οι σημαντικές θυσίες του ελληνικού λαού δεν πρέπει να πάνε χαμένες.

Δύο βασικές προϋποθέσεις για να κερδίσουμε τη μάχη είναι η αλήθεια και η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, η αλήθεια για το πού βρισκόμαστε και το πού μπορεί να πάμε, η εμπιστοσύνη στη δύναμή μας να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματά μας. Προϋπόθεση για να μας εμπιστευτεί η διεθνής κοινότητα είναι να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη μας στις δικές μας δυνάμεις.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η δημοσιονομική κρίση που εκδηλώθηκε στη χώρα μας πριν από δύο περίπου χρόνια έχει κλιμακωθεί και επεκταθεί. Έχει εξελιχθεί σε κρίση χρηματοπιστωτική, οικονομική και κοινωνική, σε κρίση εμπιστοσύνης του ελληνικού λαού στη δυνατότητα της οικονομικής πολιτικής να αντιμετωπίσει τα προβλήματα της χώρας και να εξασφαλίσει ένα καλύτερο μέλλον, σε κρίση εμπιστοσύνης των Ευρωπαίων εταίρων στη βούληση και στην ικανότητα της Ελλάδας να επιτύχει τη δημοσιονομική εξυγίανση και την ανόρθωση της οικονομίας της.

Και όλα αυτά συμβαίνουν παρά τη μεγάλη πρόοδο που έχει σημειωθεί στην αποκατάσταση της δημοσιονομικής ισορροπίας και τη σημαντική βελτίωση της ανταγωνιστικότητας από τις αρχές του 2010. Συγκεκριμένα το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης μειώθηκε από 15,7% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος το 2009, σε 10,6% του Α.Ε.Π. το 2010. Εκτιμάται ότι θα περιοριστεί περαιτέρω ως το τέλος του έτους στο 9% περίπου του Α.Ε.Π.

Επιπλέον η διεθνής ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας έχει βελτιωθεί αισθητά όπως προκύπτει από την εξέλιξη του κόστους εργασίας ανά μονάδα προϊόντος και γενικότερα από το κόστος παραγωγής καθώς και από την αξιολόγηση άλλων δεικτών που καταγράφουν τα ποιοτικά και λοιπά χαρακτηριστικά της ανταγωνιστικότητας.

Ωστόσο παρά τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος το δημόσιο χρέος αυξάνεται γιατί το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης δεν έχει περιοριστεί επαρκώς. Δεν έχουν δημιουργηθεί πρωτογενή πλεονάσματα τα οποία θα συντελέσουν στην αποκλιμάκωση του χρέους και την αντιστροφή της αυξητικής του τάσης.

Η διαδικασία δημοσιονομικής εξυγίανσης με την περικοπή των δαπανών και την αύξηση των φόρων, καθώς και η περιορισμένη ρευστότητα της οικονομίας έχουν επιτείνει, πέραν του προβλεπόμενου, την οικονομική ύφεση η οποία ήδη είχε εκδηλωθεί από τα τέλη του 2008 εν μέρει και λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης. Το αποτέλεσμα είναι η μεγάλη αύξηση της ανεργίας και πρόσθετες δυσχέρειες στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.

Οι εξελίξεις αυτές αντιμετωπίστηκαν με τη λήψη πρόσθετων μέτρων για τον περιορισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος. Η κοινωνική συνοχή δοκιμάζεται. Οι Έλληνες πολίτες δυσανασχετούν και αγανακτούν διότι παρά τις θυσίες τους η προοπτική αποτελεσματικής αντιμετώπισης της κρίσης διαγράφεται αβέβαιη.

Παράλληλα το υψηλό δημόσιο χρέος, η αναμενόμενη περαιτέρω αύξησή του, οι αποκλίσεις των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων από τους στόχους και οι καθυστερήσεις στην εφαρμογή διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων έχουν απομακρύνει χρονικά τη δυνατότητα της χώρας να αντλήσει κεφάλαια από τις διεθνείς αγορές προκειμένου να καλύψει τις δανειακές ανάγκες του δημοσίου.

Συνεπώς, για να συνεχιστεί η προσπάθεια εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης της οικονομίας είναι αναγκαία, πρώτον η περαιτέρω χρηματοοικονομική στήριξη της Ελλάδας από τους Ευρωπαίους εταίρους της και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Και δεύτερον η εφαρμογή ενός νέου προγράμματος οικονομικής προσαρμογής το οποίο θα αποσκοπεί στην αποτελεσματικότερη και ταχύτερη αντιμετώπιση του δημοσιονομικού προβλήματος και την πλήρη αποκατάσταση και στη συνέχεια βελτίωση της ανταγωνιστικότητας.

Συμπερασματικά, παρά τη σημαντική πρόοδο που έχει σημειωθεί η Ελλάδα βρίσκεται σε ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σταυροδρόμι. Οι επιλογές ως προς την πορεία που θα ακολουθήσει και την πολιτική που θα ασκηθεί θα έχουν καθοριστική σημασία για την ευημερία του ελληνικού λαού. Οι δυο εναλλακτικές κατευθύνσεις της πορείας της χώρας μέσα ή έξω από την Ευρωζώνη έχουν προσδιοριστεί με σαφήνεια από τους Ευρωπαίους εταίρους μας, οι οποίοι έχουν παράλληλα υπογραμμίσει ότι είναι έτοιμοι να συνεχίσουν τη στήριξη της χώρας, εφόσον βεβαίως η Ελλάδα επιθυμεί να συνεχίσει τη διαδικασία εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης της οικονομίας της.

Οι αποφάσεις, που λήφθηκαν κατά τη Σύνοδο Κορυφής των ηγετών της Ευρωζώνης της 26ης Οκτωβρίου, καθώς και οι δεσμεύσεις, που πρώτον οδήγησαν στις αποφάσεις αυτές και δεύτερον απορρέουν από αυτές, προσδιορίζουν τις ενέργειες που θα διασφαλίσουν τη χρηματοδότηση της Ελλάδος κατά τα επόμενα έτη και την ολοκλήρωση της προσπάθειας οικονομικής ανόρθωσης.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το κύριο έργο αυτής της Κυβέρνησης, όπως συμφωνήθηκε κατά τη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας τη 10η Νοεμβρίου 2011, είναι η υλοποίηση των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης της 26ης Οκτωβρίου, καθώς και η εφαρμογή της οικονομικής πολιτικής, η οποία συνδέεται με αυτές τις αποφάσεις.

Η Κυβέρνηση καλείται να εγγυηθεί την τήρηση των σχετικών δεσμεύσεων της χώρας. Αυτές προκύπτουν από το ισχύον Πρόγραμμα Στήριξης, οδήγησαν στην απόφαση της 26ης Οκτωβρίου και απορρέουν από αυτή μέσω του νέου οικονομικού προγράμματος και της συμβολής του ιδιωτικού τομέα, το λεγόμενο PSI, στη χρηματοδότηση και στη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους. Το Υπουργείο Οικονομικών θα χειριστεί το σύνολο των κρίσιμων δράσεων για την εφαρμογή των δεσμεύσεών μας που απορρέουν από το Πρόγραμμα Προσαρμογής.

Αναλυτικότερα, οι αποφάσεις της 26ης Οκτωβρίου αφορούν: πρώτον, πρόσθετη χρηματοδότηση της Ελλάδος ύψους 130 δισεκατομμυρίων ευρώ, η οποία καλύπτει τις χρηματοδοτικές μας ανάγκες για τα επόμενα τρία χρόνια και δεύτερον, ένα νέο σχήμα συμμετοχής των ιδιωτών στη χρηματοδότηση του ελληνικού κράτους στα επόμενα έτη, το οποίο οδηγεί σε σημαντική μείωση του δημόσιου χρέους, περιορίζει δραστικά τις ανάγκες χρηματοδότησης του δημοσίου χρέους μέχρι το 2020 και διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του με στόχο αυτό να κινείται στο επίπεδο του 120% του ΑΕΠ το 2020.

Η αλληλουχία και το χρονοδιάγραμμα των ενεργειών που οδηγούν στην εφαρμογή των αποφάσεων της 26ης Οκτωβρίου απορρέουν από τα κείμενα που συνδέουν τη χώρα μας με τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και τους θεσμικούς εταίρους της, δηλαδή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Εφόσον, οι αποφάσεις αυτές υλοποιηθούν και εφαρμοστεί αποτελεσματικά η οικονομική πολιτική που συνδέεται με αυτές, η Ελλάδα μπορεί να ατενίζει με περισσότερη αισιοδοξία το μέλλον. Είναι πολύ σημαντικό ότι ήδη έχουν ληφθεί και έχουν ξεκινήσει να εφαρμόζονται δημοσιονομικά μέτρα, τα οποία είναι ικανά να οδηγήσουν σε επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων στο τέλος τους 2012.

Παράλληλα, η αποτελεσματική εφαρμογή του PSI σημαίνει πως: πρώτον, οι πληρωμές των τόκων για το δημόσιο χρέος θα μειωθούν σημαντικά ήδη το 2012, οδηγώντας σε περαιτέρω μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος, δεύτερον, θα περιοριστεί η ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων κατά τα τελευταία δύο χρόνια του νέου προγράμματος, δηλαδή το 2013 και το 2014, για την επίτευξη των στόχων του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Προσαρμογής.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το έργο που πρέπει να κάνει αυτή η Κυβέρνηση είναι δυσανάλογα μεγάλο σε σχέση με τη χρονική θητεία της και γι’ αυτό πρέπει να ξεκινήσουμε αμέσως και με πολύ ταχείς ρυθμούς. Πρώτη προτεραιότητά μας αποτελεί η άμεση εκπλήρωση των προϋποθέσεων που οδηγούν στην έγκαιρη εκταμίευση της έκτης δόσης του αρχικού δανείου.

Η εκταμίευση αυτής της δόσης πρέπει να γίνει το αργότερο μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου, δεδομένων των χρηματοδοτικών αναγκών κατά το δεύτερο ήμισυ του μηνός. Οι νομοθετικές, διοικητικές και διαχειριστικές προϋποθέσεις για την εκταμίευση έχουν ήδη ολοκληρωθεί από τη χώρα με την υλοποίηση από την προηγούμενη κυβέρνηση όλων των απαιτούμενων πρότερων ενεργειών. Απομένει η επιβεβαίωση των δεσμεύσεων, οι οποίες επέτρεψαν την απόφαση της 26ης Οκτωβρίου και απορρέουν από την απόφαση αυτή.

Δεύτερη προτεραιότητα της νέας Κυβέρνησης είναι η ολοκλήρωση των συζητήσεων με την Τρόικα για το νέο πρόγραμμα με βάση την πέμπτη αναθεώρηση του αρχικού προγράμματος που ολοκληρώθηκε πριν από λίγες εβδομάδες. Μετά την υιοθέτηση του νέου προγράμματος θα καταρτιστεί νέα δανειακή σύμβαση που θα πρέπει να κυρωθεί από τη Βουλή πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους. Η σύμβαση αυτή πρέπει επίσης, να κυρωθεί και από άλλα Κοινοβούλια σε όσα κράτη-μέλη προβλέπεται κατά το Σύνταγμά τους κάτι τέτοιο.

Προτάσσεται, βεβαίως, η κατάθεση του σχεδίου του Προϋπολογισμού το 2012 εντός της συνταγματικά προβλεπόμενης προθεσμίας. Ήδη η επεξεργασία του σχεδίου του Προϋπολογισμού βρίσκεται στο τελικό στάδιο από το οικονομικό επιτελείο υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης και Υπουργό Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο. Το σχέδιο του Προϋπολογισμού θα περιλαμβάνει μια πρώτη εκτίμηση για τις ευεργετικές επιπτώσεις του PSI. Ο Προϋπολογισμός του 2012 εντάσσεται στο προσαρμοσμένο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής στρατηγικής που είναι το θεμέλιο τόσο του υφιστάμενου, όσο και του νέου προγράμματος στήριξης.

Η προετοιμασία της σχεδιαζόμενης ανταλλαγής ομολόγων που προβλέπεται από το PSI έχει ήδη ξεκινήσει ώστε να διαμορφωθεί το αναγκαίο χρηματοοικονομικό και δημοσιονομικό πλαίσιο με στόχο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι την έγκριση του νέου προγράμματος ο απαραίτητος σχεδιασμός και οι επαφές με τους κατόχους των ελληνικών ομολόγων. Για το λόγο αυτό θα γίνει άμεσα η δημοσίευση της δημόσιας διεθνούς αναγγελίας για το PSI σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του Eurogroup στις 7 Νοεμβρίου 2011.

Παράλληλα πρέπει να διασφαλιστεί με τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας του EFSF και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας η ρευστότητα του ελληνικού τραπεζικού συστήματος κατά την περίοδο εφαρμογής του νέου PSI. Άμεση προτεραιότητα είναι η ψήφιση του σχεδίου νόμου για την κύρωση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου που ρυθμίζει θέματα εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου προς τις τράπεζες.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, παράλληλα με την κύρια αυτή αποστολή της η Κυβέρνηση έχει κατά το Σύνταγμα την ευθύνη για τη διαμόρφωση και εφαρμογή της γενικής πολιτικής της χώρας σε όλους τους τομείς. Ειδικότερα, θα επιδιώξει την προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών που είναι αναγκαίες για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την ενίσχυση του παραγωγικού δυναμικού της ελληνικής οικονομίας.

Ταχεία και αποτελεσματική πρέπει να είναι η εφαρμογή των διαρθρωτικών αλλαγών που ήδη συνιστούν νόμους του κράτους. Αυτές αφορούν κυρίως το νέο βαθμολόγιο-μισθολόγιο, την εργασιακή εφεδρεία, τις αλλαγές στην αγορά εργασίας, το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, την ολοκλήρωση του ανοίγματος των κλειστών επαγγελμάτων, τις βελτιωτικές παρεμβάσεις στη λειτουργία του δικαστικού συστήματος, την αξιολόγηση και την αναδιάρθρωση φορέων, προσωπικού και υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση του υγιούς ανταγωνισμού.

Ειδικότερα, όσον αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας, στις βασικές προτεραιότητες περιλαμβάνονται η ενίσχυση των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, η διασφάλιση της βιωσιμότητας των ασφαλιστικών ταμείων και η στήριξη των οικονομικά ασθενεστέρων ομάδων του πληθυσμού. Μέχρι το τέλος του έτους προγραμματίζεται η ενεργοποίηση είκοσι τεσσάρων επιπλέον προγραμμάτων ενίσχυσης της απασχόλησης. Τίθεται σε πλήρη λειτουργία ο νέος Ενιαίος Οργανισμός Παροχής για την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Επεκτείνεται με τους ταχύτερους δυνατούς ρυθμούς το μεγάλο έργο της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης.

Επίσης, προωθούνται νέα μείωση της τιμής των φαρμάκων, περιορισμός του κέρδους των φαρμακοποιών, εξασφάλιση της εφαρμογής του ήδη θεσπισμένου ελεύθερου ωραρίου των φαρμακείων. Επιπλέον στόχος είναι η μείωση του κόστους δαπανών των προμηθειών των νοσοκομείων φαρμάκων και υλικών σε σχέση με το 2010.

Η υλοποίηση της εθνικής στρατηγικής για την ενίσχυση των εξαγωγών έχει ιδιαίτερη σημασία και γι’ αυτό επιταχύνεται. Προωθείται ψήφιση νέου νόμου για την απλοποίηση του εξαγωγικού εμπορίου. Ενισχύονται τα διαθέσιμα κεφάλαια κίνησης σε εξαγωγικές επιχειρήσεις με ευνοϊκό επιτόκιο. Βρίσκονται σε βάση αξιολόγησης, μέσω της λεγόμενης διαδικασίας fast track, είκοσι ακόμη σχέδια προσέλκυσης μεγάλων ξένων επενδύσεων, συνολικού ύψους 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Προωθείται, επίσης, η αναδιάρθρωση του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς, του ΕΣΠΑ, και η ενίσχυσή του, ώστε να προσαρμοστεί στα σημερινά δεδομένα και να χρηματοδοτηθούν αναπτυξιακές προτεραιότητες. Στους επόμενους μήνες θα αρχίσει η διάθεση σημαντικών ποσών από τα διαθέσιμα 14 δισεκατομμύρια ευρώ του ΕΣΠΑ, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί η ολοκλήρωση μεγάλων έργων υποδομών και να ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων.

Όσον αφορά το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, συνεχίζονται κανονικά, όπως έχει συμφωνηθεί στην πέμπτη αναθεώρηση του προγράμματος στήριξης. Το ζητούμενο είναι να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον.

Ιδιαίτερη σημασία έχει η αξιοποίηση του ενεργητικού δυναμικού της χώρας. Έχουν προκηρυχθεί διεθνείς διαγωνισμοί για τη διεξαγωγή ερευνών για πετρέλαιο και φυσικό αέριο στο Ιόνιο και στη Νότια Κρήτη και παράλληλα προωθείται το σχέδιο για την αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας με στόχο την εξαγωγή στη Βόρειο Ευρώπη, σύμφωνα με την απόφαση της Συνόδου Κορυφής της 26ης Οκτωβρίου.

Επίσης, έχει αρχίσει να καταρτίζεται σχέδιο δράσης σε συνεργασία με την ευρωπαϊκή «task force» για τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης και τη μείωση της γραφειοκρατίας που αποτελούν κορυφαίες προτεραιότητες, οι οποίες θα συντελέσουν και στην ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας. Άμεσο μέλημά μας είναι ο δραστικός περιορισμός της σπατάλης και η κατάργηση περιττών φορέων.

Η αποτελεσματικότερη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, η βελτίωση της διαφάνειας, η αποκατάσταση της ισονομίας και η ενίσχυση των θεσμών είναι προτεραιότητες υψίστης σημασίας. Καταρτίζεται σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του ελληνικού διοικητικού συστήματος προς ένα επιτελικό κράτος και επίσης, έχει ήδη καταρτιστεί σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του Πειθαρχικού Δικαίου των δημοσίων υπαλλήλων και επίκειται η κατάθεσή του στη Βουλή.

Θα γίνουν επίσης παρεμβάσεις σε ολόκληρο το φάσμα της διοικητικής, πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, με ταυτόχρονη ενίσχυση των εναλλακτικών μορφών επίλυσης των διαφορών, ώστε επιτέλους να αποδίδεται δικαιοσύνη σε εύλογο χρόνο.

Δύο ακόμα σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές είναι η βελτίωση της λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος, που αποτελεί ουσιαστικό παράγοντα ενίσχυσης του ανθρώπινου και παραγωγικού δυναμικού. Προωθείται η αναδιάρθρωση και ο εξορθολογισμός των εκατοντάδων διοικητικών περιφερειακών δομών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η εφαρμογή του νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί λαϊκή επιταγή, όπως εκφράστηκε από τη συντριπτική πλειοψηφία των μελών του Κοινοβουλίου. Επίσης η Κυβέρνηση θα προχωρήσει σε δράσεις που αφορούν την αναδιάρθρωση του ερευνητικού ιστού της χώρας. Τέλος, σημαντική είναι και η άμεση υλοποίηση του προγράμματος της διά βίου εκπαίδευσης.

Στον τομέα της φορολογικής πολιτικής και της δημοσιονομικής διοίκησης πρωταρχικός στόχος είναι η άμεση και αποτελεσματική εισαγωγή των νέων δομών που έχουν αποφασιστεί και η εφαρμογή των πορισμάτων των σχετικών εκθέσεων της τεχνικής βοήθειας του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, ώστε να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά η φοροδιαφυγή.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, η περίοδος κατά την οποία η παρούσα Κυβέρνηση θα έχει την ευθύνη διαχείρισης των δημοσίων πραγμάτων, ευελπιστώ ότι δεν θα είναι μία παρένθεση, αλλά θα αποτελέσει τη γέφυρα που θα διευκολύνει τη μετάβαση της χώρας σε συνθήκες δημοσιονομικής ισορροπίας και βιώσιμης ανάπτυξης.

Οι Ευρωπαίοι εταίροι μας, αλλά και διεθνείς οργανισμοί που μας στηρίζουν, έχουν καταστήσει σαφές ότι η περαιτέρω χρηματοδότηση της Ελλάδας θα συνεχιστεί μόνο εφόσον υλοποιηθούν πλήρως οι αποφάσεις της συνόδου κορυφής της Ευρωζώνης της 26ης Οκτωβρίου και εφαρμοστεί η οικονομική πολιτική που συνδέεται με αυτές. Γι’ αυτό το σκοπό ζητείται η δέσμευση της Κυβέρνησης και των Αρχηγών των κομμάτων που τη στηρίζουν.

Το αίτημα αυτό δεν πρέπει να ερμηνευθεί ως απαίτηση απρόσωπων εξουσιών και οργανισμών. Πρέπει να κατανοήσουμε τις πραγματικές του διαστάσεις. Η ζητούμενη δέσμευση εκφράζει το αίτημα και την προσδοκία των λαών και των φορολογούμενων πολιτών των κρατών που άμεσα ή έμμεσα μας στηρίζουν, γιατί αυτοί οι λαοί αναλαμβάνουν τους κινδύνους και τις ενδεχόμενες υποχρεώσεις που θα προκύψουν, εάν δεν επιτευχθεί η δημοσιονομική εξυγίανση και αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας. Η άσκηση της κατάλληλης πολιτικής για την επίτευξη αυτών των σκοπών, είναι πρωτίστως για το δικό μας εθνικό συμφέρον, αλλά αποτελεί και υποχρέωση προς τους άλλους λαούς έναντι της αλληλεγγύης που μας δείχνουν.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι γεγονός ότι η κρίση καθώς και η ασκούμενη περιοριστική δημοσιονομική πολιτική έχουν επιτείνει την ύφεση, έχουν επιδεινώσει την ανεργία περισσότερο από όσο είχε εκτιμηθεί. Οι ανεπιθύμητες αυτές εξελίξεις μπορεί να αμβλυνθούν και βαθμιαία να εξουδετερωθούν με τρεις τρόπους.

Με την προώθηση των μεταρρυθμίσεων, που προηγουμένως περιέγραψα, ώστε να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα, να ενισχυθεί το παραγωγικό δυναμικό και να στηριχθεί μία εξωστρεφής ανάπτυξη.

Με την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων του ΕΣΠΑ και με την ταχύτερη προώθηση των επενδύσεων, ειδικότερα στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, οι δράσεις αυτές θα συντελέσουν στην απορρόφηση της ανεργίας.

Επιπλέον, πρέπει να προσφέρουμε ένα ισχυρό δίχτυ ασφάλειας στους πολίτες που βρίσκονται στην πιο αδύναμη κοινωνική θέση. Να τους στηρίξουμε με πολιτικές αλλά και ενισχύοντας την κοινωνική αλληλεγγύη με κάθε πρόσφορο τρόπο.

Πιστεύω ότι σε αυτήν την κρίση, στην σημερινή καταιγίδα κανείς δεν πρέπει να νιώθει μόνος του. Ο ελληνικός λαός γνωρίζει ότι η πορεία που οφείλουμε να διανύσουμε είναι ανηφορική και ότι η προσπάθεια δεν θα είναι στιγμιαία. Η έξοδος από την κρίση με τους καλύτερους δυνατούς όρους και η επιστροφή της ανάπτυξης και της πλήρους απασχόλησης δεν θα πραγματοποιηθούν χωρίς κόστος προσαρμογής, χωρίς θυσίες. Το κόστος προσαρμογής και οι θυσίες πρέπει να επιμεριστούν δίκαια. Η διεύρυνση της φορολογικής βάσης και η πάταξη της φοροδιαφυγής δεν είναι μέτρο μόνο δημοσιονομικής εξυγίανσης, αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης.

Η προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης και οικονομικής αναδιάρθρωσης διευκολύνεται, δεν δυσχεραίνεται, από τη συμμετοχή της χώρας στη ζώνη του ευρώ, η οποία αποτελεί εγγύηση νομισματικής σταθερότητας και διαμορφώνει πρόσφορες συνθήκες για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη.

Επιπλέον το ενιαίο νόμισμα προάγει τη διαδικασία της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και ενισχύει τη συνοχή και την αλληλεγγύη των ευρωπαϊκών λαών. Η παραμονή στο ευρώ είναι η μοναδική επιλογή. Οι Έλληνες πολίτες γνωρίζουν τα οφέλη που απορρέουν από τη συμμετοχή της χώρας στην Ευρωζώνη, όπως καταγράφεται σε όλες τις έρευνες της κοινής γνώμης.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, αν είμαστε συνεπείς στις δεσμεύσεις μας και συστηματικοί στην προσπάθειά μας, κατά τη διάρκεια της θητείας αυτής της μεταβατικής Κυβέρνησης και κατά τη διάρκεια της επόμενης που θα εκλέξει ο ελληνικός λαός, τα επιδιωκόμενα θετικά αποτελέσματα θα γίνουν πραγματικότητα. Στην πορεία που ανοίγεται μπροστά μας, πορεία δύσκολη και ανηφορική, θα έλθει η στιγμή αντιστροφής των πραγμάτων. Θα υπάρξει μια στιγμή αναστροφής της ύφεσης, μια στιγμή που το κράτος θα λειτουργεί καλύτερα, που η συλλογική προσπάθεια και η κοινωνική συνείδηση θα ενδυναμώνονται.

Η Συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου παρέχει τα εχέγγυα για να αντιστρέψουμε τις δυσμενείς εξελίξεις, στο βαθμό τουλάχιστον που αυτές εξαρτώνται από τη δική μας δράση. Η κρίση αυτή μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία, αρκεί να δώσουμε όλοι τον καλύτερό μας εαυτό.

Καλώ τους δημόσιους λειτουργούς της χώρας, όλους όσους εργάζονται στις εφορίες, στα σχολεία, σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, για να μην πάνε χαμένες οι δικές τους θυσίες, αλλά και επειδή η δική τους συμβολή είναι καθοριστική για την ευόδωση της δικής τους προσπάθειας.

Κάθε ένα εκατοστό εθνικής ευθύνης ισοδυναμεί με ένα μέτρο κοινωνικής και οικονομικής προόδου.

Με εθνική συνεννόηση και κοινωνική συνοχή μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την κρίση ταχύτερα και με μικρότερο κόστος. Μπορούμε να αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί να αλλάξουμε τη χώρα και να διαμορφώσουμε μία θετική προοπτική για το μέλλον και ειδικότερα για τους νέους. Είναι στο χέρι μας, έχουμε τη δύναμη. Ενωμένοι, με συνείδηση των δυσκολιών, με καθαρό στόχο, με αποφασιστικότητα και συστηματική προσπάθεια πιστεύω ότι θα τα καταφέρουμε.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, αναλαμβάνω την ευθύνη του Προέδρου της Κυβέρνησης στην δυσκολότερη στιγμή της πρόσφατης ιστορίας της χώρας. Έχω πλήρη συνείδηση της μεγάλης ευθύνης. Μόνος μου δεν μπορώ να διεκπεραιώσω αυτή την αποστολή. Παρόμοιες καταστάσεις αντιμετωπίζονται μόνο όταν ενώνονται και δραστηριοποιούνται όλες οι δυνάμεις του έθνους. Θεωρώ ότι η παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση συνεργασίας, αυτό και μόνο αυτό το νόημα έχει.

Πιστεύω ότι κανείς από εμάς σε αυτή την Αίθουσα δεν θέλει να ηττηθεί η χώρα και να φύγει από το ευρώ. Όσοι στηρίζουν την Κυβέρνηση θεωρώ αυτονόητο ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη να μην τεθεί σε κίνδυνο η παραμονή της χώρας μας στην Ευρωζώνη. Η χώρα μπορεί να σωθεί. Από εμάς εξαρτάται.

Θέλω να είμαι σαφής απέναντι σε εσάς και τον ελληνικό λαό. Για όσο διάστημα η Βουλή των Ελλήνων θα μου εμπιστεύεται την ευθύνη του Πρωθυπουργού, θα εκτελώ τα καθήκοντά μου με αποκλειστικό γνώμονα το συμφέρον της χώρας.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, ζητώ ψήφο εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση συνεργασίας.

Σας ευχαριστώ».
Ποτέ μην ρωτάς... την ηλικρινή άποψη ενός ενημερωμένου!!!!

Επιστροφή στο “Πολιτική”